MATERI BHS. JAWA 9: 2. DRAMA TRADHISIONAL
DRAMA TRADHISONAL
A. Tegese
Drama
Yaiku
sawijining olah seni sing dipentasake para paraga ing panggung sing isi crita
kebak pitutur tumrap panguripan ing bebrayan.
B. Jinise
Drama Tradhisional Jawa
1.
Ludruk, moncer ing Jawa Timur sisih etan (saka
Jomabng ngetan). Sumber critane bebas, nyritakake panguripan saben dina. Gamelan
sing biasane digunakake kanggo ngiringi yaiku gamelan laras slendro.
2.
Kethoprak, moncer ing Jawa Tengah lan Yogyakarta. Sumber
critane saka buku babad lan sejarah. Gamelan sing biasane digunakake kanggo
ngiringi yaiku gamelan laras pelog.
3.
Wayang Wong, moncer ing Jawa Timur, Jawa Tengah lan
Yogyakarta. Sumber critane saka crita Ramayana lan Mahabarata.
C. Struktur
Teks Drama Tradhisional
a. Orientasi nuduhake perangan
drama tradhisional ing kawitan crita.
Ing perangan iki panulis nepungake (ngenalake) para paraga, panggonan, lan wayah ing sajrone drama tradhisional.
b. Komplikasi yaiku perangan drama tradhisional kang nuduhake reruwet/prakara kang diadhepi dening paraga utama ing sajrone drama
tradhisional. Reruwet ing drama tradhisional
kawiwitan saka prakara
cilik tumuju prakara
gedhe kang lumrahe
diarani klimaks.
c.
Resolusi yaiku perangan drama tradhisional kang
mujudake cara kang ditindakake dening paraga kanggo
ngudhari reruwet-reruwet kang diadhepi ing perangan komplikasi. Ing perangan iki reruwete prakara
wiwit ana pangudhare.
D. Unsur
Intrinsik Drama
1.
Tema
Tema uga bisa diarani
pokoke crita, yaiku lelandhesan utawa dhasare crita. Tema dadi undheraning
crita kang minangka bakuning gagasan.
2.
Paraga
Paraga mujudake pawongan kang
mragakake teks ing sajrone drama tradhisional.
3.
Pamaragan/Penokohan
Pamaragan nuduhake
sipat/watak saben paraga kang
mragakake teks drama tradhisional. Cara kang
digunakake pangripta kanggo
nggambarake watake paraga, kayata (1) katrangan langsung saka pangripta ing sajrone crita,
(2) lumantar caturan antarparaga, (3) adhedhasar kelakuan,
tindak-tanduk, lan kedadean-kedadean sing dialami paraga, (4) adhedhasar pikiran, perasaan, lan
pepenginan para paragane, lan (5) kanthi gegambaran fisik sing disandhang
dening paraga. Jinise paraga adhedhasar watake kaperang dadi papat, kaya ing ngisor
iki.
a.
Paraga protagonis
Paraga protagonis yaiku paraga kang
dicritakake nduweni watak apik utawa becik.
b.
Paraga antagonis
Paraga antagonis yaiku paraga kang
dicritakake nduweni watak ala utawa durjana.
c.
Paraga tritagonis
Paraga tritagonis yaiku
paraga kang dicritakake nduweni watak panengah, ora mbela paraga
protagonis utawa antagonis.
d.
Paraga
figuran (pambiyantu)
Paraga figuran yaiku
paraga kang sipate mbiyantu utawa kanthi ora langsung ana gandheng cenenge karo
konflik ing sajrone crita cekak.
Ewadene
adhedhasar kalungguhane, paraga kaperang dadi loro, yaiku paraga utama lan
paraga tambahan. Kepriye pambeda ing kalorone bisa kawaca ing ngisor iki.
a.
Paraga utama
Paraga
utama yaiku paraga
kang dianggep wigati,
diutamakake gegambarane,
ditampilake terus-terusan kang ngebaki crita.
b. Paraga
tambahan
Paraga
tambahan yaiku paraga kang tampile mung pisan pindho kang kalungguhane ora
akeh.
4.
Latar/Setting
Latar yaiku unsur intrinsik kang gegayutan karo papan panggonan, wektu, lan swasana ing sajrone drama tradhisional. Papan panggonan nerangake ing ngendi wae prastawa ing crita kasebut kedaden. Wektu nerangake kapan prastawa ing crita
kasebut dumadine. Ewadene swasana nerangake kahanan kang ana ing sajrone drama
tradhisional kang dianggit dening pangripta.
5.
Alur/Plot
Alur uga bisa diarani
dalane crita. Unsur iki mujudake reroncening kedadean kang ana ing sajrone crita.
Adhedhasar urutane wektu,
alur kaperang dadi telu, yaiku (1)
alur maju, yaiku alur kang urutane crita
saka kedadean kang wis kepungkur maju ing kedadean
saiki, (2) alur mundur, yaiku alur kang urutane crita saka kedadean saiki
mundur ing kedadean kang wis kepungkur, lan (3) alur campuran, yaiku alur kang
urutane crita gabungan antarane alur maju lan alur mundur.
6.
Pepeling/Amanat
Pepeling mujudake pesen kang diandharake pangripta marang pamaos saka drama
tradhisional kang dipentasake kasebut. Amanat iki awujud ajaran moral utawa pendhidhikan.
E. Istilah-istilah
sing ana Ing Drama
1.
Sutradara :
wong sing ngatur lan mimpin lumakune drama.
2.
Asisten
sutradara : wong sing mbiyantu
tugase sutradara.
3.
Prolog :
tetembungan sing diucapake kanggo miwiti pagelaran drama.
4.
Epilog :
tetembungan sing diucapake kanggo mungkasi pagelaran drama.
5.
Monolog :
paraga drama nalika guneman ijen ing dhuwur panggung.
6.
Dialog : omong-omogane paraga
drama.
7.
Audience :
sebutan kanggo wong-wong sing nonton drama.
8.
Montase :
iguh pratikel anggone nata pagelaran drama.
9.
Lighting :
tata lampu njroning pagelaran drama.
10. Konflik : pasulayane para paraga drama.
11. Iprovisasi : mobah mosike para paraga drama kanthi dadakan manut situasi
lan kondhisi.
12. Mimik : mobah mosike polatan para paraga
drama nalika mainake xdrama.
13. Skenario :
naskahe drama.
14. Sinopsis :
ringkesan crita drama.
F. Unsur
Basa Drama Tradhisional
1. Tembung
Sesulih
Yaiku
tembung sing digunakake minangka sesulih uatawa gantine wong, barang, uatawa
apa wae sing dianggep barang.
Jinis-jinise
tembung sesulih:
a.
Sesulih
Purusa (kata ganti orang)
1)
Utama
purusa (wong ka-1) : aku, kula, kawula, adalem.
2)
Madyama
purusa (wong ka-2) : kowe, sampeyan, panjenengan.
3)
Pratama
Purusa (wong ka-3) : dheweke, panjenenganipun, piyambakipun.
b.
Sesulih
Pandarbe (kata ganti milik) : (-ku, -mu, -e, -ne,-ipun)
c.
Sesulih
Panggandheng (kata ganti penhubung) : sing, kang, ingkang
d.
Sesulih
panuduh (kata ganti penunjuk) : iki, iku, kae, kene, kunu, kana, punika
e.
Sesulih
sadhengah (kata ganti tak tentu) : apa-apa, sapa-sapa, pira-pira, sapa wae
2. Unggah-ungguh
Basa
a.
Basa Ngoko
Basa ngoko kaperang
dadi loro, yaiku ngoko lugu lan ngoko alus.
1) Basa
Ngoko Lugu
Basa
ngoko lugu mujudake basa kang ora kecampuran tembung-tembung krama inggil,
isih wutuh nggunakake tembung-tembung ngoko
kabeh. Basa ngoko
lugu kuwi kanggone ana ing pasrawungan kang kahanane raket
banget, kayata pacelathon ing antarane sapepadhane,
(1) pacelathon karo wong sing drajade luwih endhek/asor, lan
(2) pacelathon wong tuwa marang bocah.
Tuladhane:
1) Siti dikongkon simbah menyang pasar.
2) Kowe sesuk mulih jam pira?
3) Adhik
tuku gula ing warung.
2) Basa
Ngoko Alus
Basa
ngoko alus yaiku basa kang wis kacampuran tembung-tembung krama inggil tumrap
wong sing dijak guneman. Tembung kang
dikramakake yaiku (1) tembung kriya wong kang diajeni, (2) tembung sesulih purusa wong kang diajeni, lan (3) tembung
pandarbe wong kang
diajeni. Panganggone basa ngoko alus
ing pasrawungan, yaiku:
1) Wong tuwa marang wong enom kang perlu diajeni.
2) Wong enom marang wong luwih tuwa sing wis
raket.
3) Ngajeni wong sing digunem.
Tuladhane:
1) Aku ditimbali bapak
arep diutus resik-resik latar.
2) Bapak
tindak menyang Malang nitih sepur
3) Dhek
wingi Rini didukani ibune jalaran mulihe telat.
2. Basa Krama
Basa krama kaperang dadi loro, yaiku
krama lugu lan krama alus.
1) Krama Lugu
Krama lugu mujudake basa
krama kang tembung-tembunge lugu lan ora kena kacampuran tembung-tembung krama
inggil tumrap wong sing dijak guneman. Panganggone katujokake kanggo wong
sadrajad sing durung raket.
Tuladhane:
1) Siti dipunkengken simbah dhateng peken.
2) Sampeyan benjing wangsul jam
pinten?
3) Griya sampeyan pundi?
4) Kula nembe nedha.
2) Krama
Alus (Krama Inggil)
Krama alus yaiku basa kang tembung-tembunge alus tumrap wong sing
dijak guneman. Kaya dene
basa ngoko andhap,
sing nganggo tembung
krama inggil yaiku
tembung sesulih purusa, tembung kriya (panindake), lan barang kaluwihane. Yen tumrap awake
dhewe ora kena nganggo tembung
krama inggil (ora kena ngramakake
awake dhewe), kepara yen ana kudu nganggo tembung krama andhap. Tembung krama inggil sing digunakake iku
tujuwane kanggo ngurmati wong sing
diajak guneman. Basa krama alus bisa digunakake kanggo guneman marang sapa wae
sing pancen kudu dihurmati.
Tuladhane:
1) Punapa
Rini sampun panjenengan pundhutaken obat?
2) Bapak
badhe tindak dhateng
Jakarta.
3) Siti
dipunutus simbah dhateng
peken.
4) Panjenengan benjing kondur jam pinten?
G. Nulis
Skenario Teks Drama
1.
Nemtokake tema kang bakal diwedhar ing sajrone drama tradhisional.
2.
Nemtokake paraga
lan watake.
3.
Nemtokake setting
lan alur drama kang bakal diwedhar.
4.
Gawe pacelathon lan naratif (gegambaran kang nuduhake solah bawa kang
ditindakake dening paraga) adhedhasar tema kang wis ditemtokake.
5. Nliti tata tulise pacelathon lan naratif kang digunakake sarta
panganggone basa.
H. Mragakake
Drama
Sing
kudu ditindakake sadurunge mragakake drama yaiku:
1.
Maca
naskah drama kanthi mangerteni isine
2.
Ngerteni
wateke para paraga drama jumbuh karo naskah sing arep dipragakake
3.
Nyiapake
papan panggonan
4.
Milih
lan nemtokake paraga
5.
Akting
6.
Bloking
7.
Tata
artistik
Komentar
Posting Komentar