MATERI BHS. JAWA KLS 7: 4. TEMBANG KREASI
TEMBANG KREASI
1. TEGESE
Tembang kreasi nuduhake salah sawijine karya
sastra kang awujud geguritan. Ing kasusastran Jawa tradhisional, tembang iku
mung kaperang dadi tembang macapat, tembang tengahan, lan tembang gedhe.
Nanging ing pangrembakane jaman, tembang tradhisional kasebut dikreasi tanpa paugeran-paugeran kayadene
ing tembang tradhisional. Wujude tebang kreasi ana loro, yaiku tembag campur
sari lan tembang dolanan.
2. TATA
WANGUNE TEMBANG KREASI
a.
Titi Laras
Titi laras yen ana ing istilah seni
musik saemper karo tangga nada. Asale
saka tembung titi kang ateges angka,
tulis, notasi, utawa lambang lan laras
tegese susunan nada. Dadi titi laras iku notasi tulis, huruf, angka utawa
lambang kang nuduhake laras tartamtu.
Titi laras, utawa cukup
diucapake laras, kaperang dadi loro, yaiku:
1) Laras
slendro
‟Slendro‟ iku salah sijine laras ing gamelan.
Saliyane slendro, ana uga pelog. Ana 5 swara, dumadi saka swara 1
2 3 5
6 (diwaca : ji ro lu ma
nem). Laras slendro ora ana swara 4 (papat) karo 7 (pitu).
2)
Laras
pelog
Beda karo laras
slendro kang mung dumadi saka 5 swara, laras pelog nduweni 7 swara. Dumadi saka 1
2 3 4
5 6 7 ( diwaca ji ro lu pat ma nem pi).
b.
Cakepan yaiku naskah, teks, utawa syaire
tembang kreasi. Cakepan tembang iki sejatine ora beda karo wangun geguritan
kang banjur dilagokake.
Saliyane
titi laras lan cakepan, struktur teks tembang kreasi kang awujud langgam
(campursari) ora bisa dipisahake karo struktur lagu populer liyane. Ing kono
tinemu bagean-bagean, kaya ta intro, verse
(pada), chorus (reffain), lan ending. Perangan-perangan iki ora kudu ana ing tembang dolanan.
Intro,
yaiku laras
wiwitan kang murwakani sawijining tembang. Perangan iki nduweni fungsi kanggo
menehi kalodhangan wiraswara (penyanyi) kanggo nyiapake dhiri sadurunge tembang
dilagokake. Intro biasane awujud instrumen musik tanpa cakepan.
Verse
yaiku perangan
pada pambuka. Ana kalane uga diarani pada basa- basi amarga ora nduweni isi
kang wigati. Nanging perangan iki penting, jalaran kanggo mlebu marang isine
tembang. Tembang sing apik nduweni perangan verse
sing kuwat tumrap melodi lan harmoni, ora kalah karo perangan reffain.
Chorus
(reffain) iku perangan kang dadi intine tembang.
Ing perangan iki pangripta medharake pesan moral tumrap pamiarsane, mula
perangan iki biasane dibolan-baleni. Perangan chorus iki minangka roh utawa klimaks- sawijine tembang kreasi.
Ending, utawa diarani pada panutup iki
perangan cakepan tembang kang kanggo mungkasi sawijine tembang supaya krasa
nges, ora mandheg ndadak. Wujude bisa perangan reffrain kang dibolan-baleni, bisa uga pungkasaning lagu kang
dibolan-baleni, utawa instrumen khusus kang sengaja digawe kanggo mungkasi
lagu.
3. UNSUR
KABASAN TEMBANG KREASI
a.
Tembung Saroja
Tembung saroja yaiku tembung loro kang padha utawa meh padha tegese
dianggo bebarengan. Tuladhane tembung saroja kayata: gagah prakosa,
guyup rukun, adi luhung, arum wangi,
edi peni lan sapanunggalane.
b.
Tembung Entar
Tembung entar tegese tembung kang ora kena ditegesi
sawantahe wae (kiasan). Tembung entar kedaden saka rong tembung
utawa luwih kang kagandheng dadi siji
lan duwe teges beda karo tembung asale.
Tuladhane kayata: jembar segarane ateges sabar/gampang menehi pangapura,
lunyu ilate ateges gunemane mencla-mencle, lurus lakune ateges jujur lan sapanunggalane.
c.
Dasanama
Dasa tegese sepuluh, dene nama tegese jeneng. Dadi dasanama bisa ditegesi jeneng
liya kang akehe ana sepuluh. Dasanama uga bisa ditegesi tembung kang
duweni teges kang padha (sinonim). Tuladhane bisa kadulu
ing ngisor iki:
1)
Misuwur
dasanamane kawentar, kaloka, kasusra, kondhang, kongas, komuk, kombul, kajuwara,
kajanapriya, lan kaonang-onang.
2)
Gunung dasanamane arga, aldaka, ancala,
ardi, giri, meru, parwata, prabata, lan wukir.
3)
Lintang dasanamane kartika, sasa, sudama,
taranggana, lan wintang.
Komentar
Posting Komentar